Актуаторът на променливата геометрия на турбокомпресора е елемент, който се използва в съвременните дизелови двигатели за подобряване на ефективността на турбокомпресора. Той се използва, за да регулира размера и формата на вътрешните канали на турбината, за да ускори или намали скоростта на изгорелите газове.
Когато двигателят работи на ниски обороти, скоростта на отработените газове е ниска, следователно скоростта на турбокомпресора е ниска. За да се компенсира това, актуаторът на променливата геометрия на турбокомпресора регулира размера и формата на вътрешните канали на турбината, за да се осигури по-добро ускорение на въздуха и по-голяма ефективност на турбокомпресора. Когато двигателят работи на по-високи обороти, скоростта на изгорелите газове е по-висока, което означава че турбокомпресорът вече работи ефективно. В този случай актуаторът на променливата геометрия може да регулира размера и формата на вътрешните канали на турбината, за да се поддържа оптимална скорост на турбинната перка и работа на двигателя.
Най-общо казано, основното предназначение на актуатора на променлива геометрия на турбокомпресора е да бъде увеличена ефективността на двигателя, регулирайки скоростта на потока от изгорели газове, навлизащи в турбинния охлюв. Възможността за промяна на параметрите би могла да се случва повече от 10 пъти в секунда.
Какви електромотори се употребяват?
Актуаторите на променливата геометрия на турбокомпресорите могат да използват различни типове електромотори, но най-често се използват DC (постоянни) електромотори. DC електромоторите са подходящи за приложения, където е нужно да се контролира скоростта и посоката на въртене на мотора, както и да се регулира силата на изходния въртящ момент. Те също така са изключително надеждни и могат да работят в широк диапазон на температури и в различни условия.
При актуаторите на променлива геометрия на турбокомпресорите DC електромоторът се използва за регулиране на размера и формата на вътрешните канали на турбината. Електромоторът е свързан с механизъм, който променя геометрията на турбокомпресора в зависимост от сигнали, получени от контролер (ECU), който съобразява работата на двигателя и тази на турбокомпресора.
Типични грешки в паметта при проблеми с геометрията:
4530, 4521, 4990, 483C, 474D, 4D76, 48FE, 4CD0