Избери правилната гума за теб!
Какви гуми да изберем? Широки VS тесни? Нормални VS Run Flat? Ниски VS високи? Зимни/летни VS всесезонни? Нови или Втора употреба?
В тази статия ще изложим информацията по модела „често задавани въпроси“
Често в статията ще препоръчваме уеб сайта wheel-size.com като изключително добър начин да изберете съвместим с Вашия размер или да се запознаете с размерите, които производителят на Вашия автомобил препоръчва. Допълнително можете да проверите препоръчителното налягане на гумите според товара, широчина на джантите, тяхното ET, централен отвор, междуболтово разстояние и много други!
- Имам един комплект джанти и всеки сезон преобувам гумите. Да се замисля ли за всесезонни гуми?
Краткият отговор е ДА. В случай, че притежавате автомобил, който основно се кара в градски условия, където скоростта рядко надвишава 120км/ч (околовръстен път, магистрала обикаляща града) и заводската му мощност не надвишава 250кс, то Вие ще получите много добри показатели от високия клас всесезонни гуми. Важно е да разглеждате само висок клас всесезонни гуми, защото детайлните тестове показват, че само те се доближават до предназначените за конкретния сезон!
AirShox съвет:
Всесезонните гуми, които предлагат близки до предназначените за конкретния сезон показатели, са на пазара от скоро (2015+). Тук идеята да преминете към тях ще бъде основно, за да спестите разходи по преобуване и време за извършването му. За съжаление на пазарът втора употреба, изборът е ограничен и ще се наложи да потърсите нови! Това би бил удобен момент да вземете решението, че от тук нататък ще шофирате с нови всесезонни гуми! Няма да преобувате всеки сезон (пари + време) и да търсите гуми втора употреба в добро състояние (пари + време + висок риск) през няколко сезона. Спестените средства ще вложите в закупуването на нови всесезонни гуми.
Силно препоръчително е да изгледате видео тестовете на UHP (Ultra High Performance) гуми ТУК и всички всесезонни гуми ТУК.
- Да предпочета ли по-широка/по-тясна гума и ако да как да преценя кой размер е съвместим с оригиналния?
По-широката гума има най-голямо предимство на суха настилка и спиране във всякакви условия (сухо, мокро, сняг както в права линия така и в завой). За съжаление по-широката гума изостава при мокра настилка и аква-планинг – драстично!
В случай, че имате мощен (280+ кс) автомобил със задно предаване, би било добре да помислите за различни размери отпред/отзад или наричания още “sport package tires”. Предимството се изразява в повече сцепление при пълна мощност, но за съжаление губите възможността да въртите предни със задни гуми в поредния сезон (целта е равномерно износване на двойки гуми).
По-тесните гуми (зимни) биха дали предимство единствено при шофиране в неотъпкан/отъпкан сняг, което в реални условия би било не повече от 5% от времето, през което се използват (първи сняг, обилен снеговалеж, шофиране по непочистен път в зимни условия).
AirShox съвет:
Използвайте wheel-size.com, за да намерите кои са препоръчаните от производителя размери на гуми и джанти за Вашия автомобил. Сайтът ще Ви подскаже за съвместимост на гуми както по-големи като цолаж (диаметър в инчове), така и като ширина (PLUS size и/или Wider). Съветът ни е да намерите кой размер е най-разпространеният в търговската мрежа или пазарът втора употреба и да се възползвате от значително по-ниската цена поради по-голямото предлагане! Естествено той трябва да бъде съвместим с препоръчания от производителя!
- Някаква “изгъзица”, която производителите искат да наложат напоследък ли са RunFlat гумите?
Абсолютно НЕ! Множество автомобили произведени след 2005 г. НЕ разполагат с резервна гума! Причините са много:
- тя тежи доста (дори и „патерица“)ю
- заема ценно пространство
- овехтява
- струва доста скъпо за производителите (резервна гума + крик + инструменти)
- точно когато Ви трябва е спаднала
- трябва да я смените на улицата, което за 80% от водачите е просто невъзможно, а дори и да е възможно, крикът и инструментите, които присъстват в оборудването на автомобил с резервна гума приличат на детски играчки и е рисковано да бъдат използвани
Какво представлява Run Flat гумата?
От вън тя е неразличима от конвенционалната/нормалната гума. Това, което я прави уникална е много твърдият й страничен борд. Той й дава възможността да продължите Вашето пътуване със скорост ДО 80км/ч, дори когато налягането в нея е 0 атмосфери! Този твърд борд прави гумата значително по-издръжлива на усукване в завой, което се усеща дори при нископрофилни гуми!
Какви са недостатъците на Run Flat гумата?
Относителната загуба на комфорт (мекотата на “возията”) е единствената слабост на този тип гума в реални всекидневни условия (не става дума за спорт, писта, драг и пр). Неминуемо следствие от драстичното заздравяване на страничния борд е намаляване на възможността гумата да поема неравностите с лекота. Абсолютен мит е, че Run Flat гумите ще разбият Вашата ходова част, значително по-бързо от нормалните такива.
AirShox съвет:
На пазара втора употреба Run Flat гумите са нежелан продукт, поради което цената им често е по-ниска от идентични конвенционални гуми. Според нас винаги трябва да предпочетете Run Flat гуми. Често този тип гуми са предназначени за оригинално вграждане AO, RO1, MO, MOE, RSC, NO, MGT и др. (съкръщения и какво означават), което ги прави и значително по-тихи в сравнение с нормалните такива! В случай, че Вашият автомобил е оборудван със спортно окачване (S line, M sport, sport suspension) и оригинално е достатъчно твърд, то тогава би трябвало да се замислите за един инч по-малък диаметър на гумите/джантите или по-висока стена/страничен борд на гумата. Целта е да запазите досегашното усещане за твърдост по-познато като “возията” ;) .